We moeten onze aandacht verleggen van het op de juiste wijze uitvoeren van onderhoud naar het uitvoeren van het juiste onderhoud: van onderhoudsefficiëntie naar onderhoudseffectiviteit. De eerste bedrijfstak die dit systematisch heeft aangepakt, is de burgerluchtvaart. Daar werd een complete methode ontwikkeld voor het vaststellen van onderhoudsstrategieën. Deze methode staat binnen de luchtvaart bekend als MSG3 en daarbuiten als Reliability-centred Maintenance (RCM). RCM is een unieke methode voor het bepalen van het veilige minimum aan onderhoudstaken.
Reliability-centred Maintenance II (RCM2)
RCM levert de beste resultaten op als het wordt toegepast door werkgroepen, samengesteld uit degenen die verantwoordelijk zijn voor het onderhoud en degenen die verantwoordelijk zijn voor de bediening, met een facilitator als begeleider. Daarbij is het veel aannemelijker dat het toepassen van RCM tot significante en blijvende resultaten op het gebied van veiligheid, milieu, beschikbaarheid, kwaliteit en kosteneffectiviteit zal leiden wanneer de facilitator een eigen medewerker is dan wanneer het iemand van buiten is.
Daarom heeft The Aladon Network, het wereldwijde netwerk van licentiehouders voor RCM2, over de afgelopen dertig jaar een pakket van opleidingen en diensten ontwikkeld die erop zijn gericht de RCM-technologie zo efficiënt mogelijk over te dragen, namelijk:
De cursussen
Vervolgopleiding
Een opleiding tot “Facilitator voor Reliability-centred Maintenance (RCM2).